Δευτέρα -Τρίτη - Τετάρτη 15.00-20.00 κατόπιν ραντεβου

Οι ασθενείς που υποβάλλονται σε χημειοθεραπεία συχνά έρχονται αντιμέτωποι με παρενέργειες, που πολλές φορές δεν τους επιτρέπουν να τρέφονται όσο ισορροπημένα θα ήθελαν.

Κάποιες από αυτές είναι οι:

  • Απώλεια όρεξης (ανορεξία)
  • Διάρροια και δυσκοιλιότητα
  • Πυρετός, ο οποίος οδηγεί σε συχνή εφίδρωση, μπορεί να προκαλέσει αφυδάτωση και ίσως απώλεια βάρους
  • Αλλαγές στη γεύση, ξηροστομία
  • Εμετοί

 

Σε περίπτωση που μαγειρεύετε για κάποιον που βρίσκεται σε χημειοθεραπεία ή υποβάλλεστε ο/η ίδιος/α σε χημειοθεραπεία, παρακάτω μπορείτε να βρείτε κάποιες γενικές συμβουλές:

  1. Μικρά και συχνά γεύματα. Πρακτικά, μιλάμε για ένα ελαφρύ γεύμα ή σνακ κάθε 2-3 ώρες. Ορίστε τα γεύματα με βάση την ώρα και μην περιμένετε μέχρι να πεινάσετε, καθώς ενδέχεται λόγω μειωμένης διάθεσης και πιθανής ανορεξίας αυτό να μην φτάνει. Είναι καλύτερα να τρώτε τακτικά και ολοκληρωμένα παρά να προσπαθείτε να καταναλώνετε μεγάλα γεύματα χωρίς επιτυχία.
  2. Προσπαθήστε πρίν φάτε να μην πίνετε πολύ νερό, ώστε να μην αισθάνεστε το στομάχι σας γεμάτο.
  3. Εάν το γεύμα σας μυρίζει, επιλέξτε να αποφεύγετε να το τρώτε ζεστό αλλα απεναντίας κρύο ή ελαφρώς ζεσταμένο.
  4. Προετοιμάστε και αποθηκεύστε μικρές μερίδες από τα αγαπημένα σας φαγητά εκ των προτέρων, ώστε να υπάρχει πάντα κάτι να φάτε όταν αισθάνεστε πεινασμένοι.
  5. Προσπαθήστε να καταναλώνετε προϊόντα από όλες τις ομάδες τροφίμων, ώστε να λαμβάνετε όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το σώμα σας. Στο παρακάτω διάγραμμα φαίνονται τα είδη των τροφίμων που χρειάζεται να καταναλώνουμε ώστε να επιτυγχάνεται μια ισορροπημένη διατροφή.
  6. Σε περίπτωση που η χημειοθεραπεία ή η νόσος προκαλεί απώλεια βάρους, χρησιμοποιήστε γαλακτοκομικά προϊόντα πλήρη σε λιπαρά σε αντικατάσταση των ημιαποβουτυρωμένων ή των γαλακτοκομικών χαμηλών λιπαρών. Ζητήστε από το γιατρό σας να σας προσθέσει ειδικά πρωτεϊνούχα θερμιδικά σκευάσματα εφόσον κρίνει πως είναι απαραίτητο.

 

Πηγή εικόνας: Cancer Research UK

Πηγή εικόνας: Cancer Research UK

Σε ότι αφορά τη συναισθηματική σας διάθεση σχετικά με το ζήτημα της διατροφής να θυμάστε:

  • Μην πιέζετε τον εαυτό σας, εάν πραγματικά δεν έχετε όρεξη να φάτε για λίγες μέρες μετά τη θεραπεία. Είναι πολύ σημαντικό να πίνετε νερό, αλλά μπορείτε να αναπληρώσετε τις χαμένες θερμίδες τις επόμενες μέρες.
  • Προσπαθήστε να εστιάσετε σε ότι έχετε καταφέρει να φάτε αντί να ανησυχείτε για οτι δεν έχετε καταφέρει. Εξάλλου όλοι έχουν καλές και κακές μέρες.

 

Εάν στα οικογενειακά και φιλικά τραπέζια μαγειρεύετε για κάποιον που υποβάλλεται σε χημειοθεραπεία:

  • Συζητήσετε μαζί τους αν υπάρχει κάποιο φαγητό που θα ήθελαν να αποφύγουν.
  • Μην φτιάξετε ένα μενού ειδικά για εκείνον/η αλλά προσαρμόστε τα φαγητά που θα σερβίρετε ώστε με ελάχιστη επεξεργασία να γίνουν πιο εύπεπτα (πχ ετοιμάσετε πουρέ πατάτας αντί για πατάτες φούρνου). Με αυτό το τρόπο, ο/η ασθενής δεν θα νιώθει μόνιμα στο επίκεντρο της προσοχής.
  • Δημιουργήσετε διάφορες επιλογές για τους καλεσμένους σας σε μικρές μερίδες, όπως καναπεδάκια ή μεζεδάκια και αφήστε τις σάλτσες στο πλάι, ώστε να είναι στην επιλογή του κάθε καλεσμένου η προσθήκη ή όχι σάλτσας.
  • Προσφέρετε και κάποιες επιλογές σε ποτό που δεν περιλαμβάνουν αλκοόλ.

 

Επιπλέον, συγκεντρώσαμε κάποιες ιδέες για υγιεινά, πλούσια σε θερμίδες και σε θρεπτικά συστατικά γεύματα, που μπορείτε να εντάξετε στη διατροφή σας, εάν υποβάλλεστε σε χημειοθεραπεία.

Αν ο γιατρός σας, σας έχει προτείνει την κατανάλωση ειδικών πρωτεϊνούχων θερμιδικών σκευασμάτων για να αυξήσετε την ημερήσια θερμιδική πρόσληψη σας, υπάρχουν πολλοί τρόποι και εναλλακτικές για το πώς να τα εντάξετε σε συνταγές των βασικών σας γευμάτων, όπως παρακάτω.

 

ΠΡΩΙΝΟ ΓΕΥΜΑ

Overnight Oats

Αυτό το σνακ έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές και όχι άδικα. Εκτός του ότι είναι πολύ θρεπτικό είναι και πολύ νόστιμο.

Οδηγίες παρασκευής:

Μουλιάστε 75γρ βρώμης με προσθήκη ζάχαρης όλη τη νύχτα σε 500 ml πλήρους γάλακτος.

Το γάλα μαλακώνει τους σπόρους και τους κάνει πιο εύκολους στην κατάποση αλλά και πιο νόστιμους.

Μπορείτε να προσθέστε αποξηραμένα ή φρέσκα φρούτα, σπόρους τσία ή βούτυρο καρπών (φυστικοβούτυρο, αμυγδαλοβούτυρο), μέλι, κανέλα ή ακόμα και κομματάκια σοκολάτας για να ενισχύσετε τη γεύση αλλά και τα θρεπτικά συστατικά ακόμα περισσότερο.

 

 

Εναλλακτικά, δοκιμάστε να ετοιμάσετε για πρωινό μια ομελέτα με λαχανικά ή ένα toast με αβοκάντο, τυρί και αυγό.

 

ΣΝΑΚ

Σαν σνακ μπορείτε να καταναλώσετε στραγγιστό γιαούρτι με μέλι ή να δοκιμάσετε να ετοιμάσετε smoothies και milkshakes με πλήρες γάλα για να αυξήσετε τις θερμίδες ακόμα περισσότερο.

smoothies

 

Smoothies

Χρησιμοποιήστε φρέσκο ​​μήλο, φράουλες, μπανάνα ή άλλα μαλακά φρούτα. Ανακατέψτε το με 500 ml πλήρους γάλακτος ή 2 μεγάλες κουταλιές γιαουρτιού σε ένα μπλέντερ.
Προσθέστε κανέλα, ινδοκάρυδο ή κολοκυθόσπορους για έξτρα γεύση και θερμίδες.

Milkshakes

Βάλτε στο μπλέντερ 500 ml πλήρους γάλακτος (σκέτο ή με γεύση σοκολάτα), 1 μπανάνα ή άλλο φρούτο της επιλογής σας και 1 κουταλιά παγωτό.
Εκτός από το ότι είναι πολύ νόστιμο, θα σας δώσει αρκετές θερμίδες και ενέργεια.
Τέλος, μπορείτε να δοκιμάστε να φτιάξετε σπιτικές μπάρες με ξηρούς καρπούς της επιλογής σας.

 

 

ΚΥΡΙΩΣ ΓΕΥΜΑ

Στα κύρια γεύματά σας προσπαθήστε να τρώτε 1-2 μερίδες τροφών με υψηλή περιεκτικότητα πρωτεϊνών κάθε μέρα. Οι τροφές που περιέχουν πρωτεΐνη είναι:

  • κόκκινο κρέας όπως χοιρινό, αρνί και μοσχάρι
  • λευκό κρέας όπως γαλοπούλα, κοτόπουλο ή ψάρι
  • υποκατάστατα κρέατος αν κάνετε χορτοφαγική δίαιτα όπως τόφου, σόγια ή σειτάν
  • αυγά
  • φασόλια, φακές, ρεβίθια και άλλα όσπρια
  • γάλα, γιαούρτι και τυρί

Σε περίπτωση που επιλέξετε σούπα λαχανικών αν είστε χορτοφάγος μπορείτε να αντικαταστήσετε μία ποσότητα νερού με εμπλουτισμένο γάλα ή με κρέμα καρύδας.

 

ΛΑΧΑΝΙΚΑ

  • Προσπαθήστε να συνοδεύσετε με σαλάτα (ζεστή ή κρύα) κάθε γεύμα.
  • Σε περίπτωση που θέλετε να εμπλουτίσετε με επιπλέον θερμίδες τα γεύματα των λαχανικών σας, μπορείτε να προσθέσετε τυρί ή και κρέμα σε αυτά.

ΕΠΙΔΟΡΠΙΑ

 

Μια πολύ υγιεινή και πεντανόστιμη λύση είναι η μους σοκολάτας με αβοκάντο.

Για να τη φτιάξετε, βάλτε στο μπλέντερ ένα ώριμο αβοκάντο, 2 κουταλιές της σούπας κακάο, 1 μπουκαλάκι ενισχυμένο γάλα με γεύση σοκολάτα ή 100 γρ. γάλα πλήρες και μία μπανάνα.

Αν το θέλετε πιο γλυκό μπορείτε να προσθέσετε και μέλι. Χωρίζετε σε μικρές μερίδες και το βάζετε στο ψυγείο.

 

Τα ιατρεία μας